Monday, November 2, 2015

RUTIN CIKGU

 dulu.. sebelum jadi cikgu.. ambe tak tau ape2 ttg rutin cikgu even myBig sister cikgu..
tapi..
Bila dah jadi cikgu.. ooo gini rutin cikgu ye..
nak2 cikgu bujang macam ambe...
duk lak seumah ngan cikgu2 bujang..

biasa hari-hari topik yang kami borak
tentang student..
waktu makan, tgok tv, even hampir nak tidur pom borak pasal diorg

how lazy they are..
how great they are..
how annoying they are..
how sweet they are..

All about them.. everyday sunny day or
in the middle of the night..

dlm bilik guru lak.. sama gak..
ngumpat.. 
pasal sape kalau tak anak-anak murid sndiri
tak pom cikgu-cikgu senior..

pas jadi cikgu.. baru tau hidup cikgu ni dipenuhi bayang-bayang
student yang pelbagai ragam.. start je masuk keje sampaila nak tidur..
kadang-kadang nak tarik selimut tu pikir lagi,,
Alahai sipolan tak hantar keje lagi, brape hari tak datang sekolah
pikir jugak budak-budak ni kurg ajaQ mulut celopar ngan cikgi2..
pikir lagi esk nk ajar camne nk kasi faham..
dunia cikgu-cikgi..

akak ak dah kawen.. maybe beza kot rutin dr ambe yang bujang ni,,,
akak ak tak banyak citer pasal budak-budak..
tapi banyak citer pasal cikgu cikgi sek die,,,
pengurusan sekolah..
topik-topik yang lebih inteligent lah pendek kata dr ambe..
yang asyik membebel pasal budak2 malas

tapi bila pikir balik..
macam ni upanya cikgu-cikgi runsing pasal ambe dulu
pasal ambe pon a bit popular gak kat sekolah
(ceewahh puji diri sendiri)
msti ambe ni popular gak di mulut cikgu-cikgi time diorg duk lam bilik guru..

Dah ada pengalaman sendiri bila jadi cikgu ni
buat ambe teringat jasa-jasa diorg..
yang ajar ambe yg pening2 lalat ni
sampai jadi manusia..

Thanks to all my teachers..
May ALLAH bless all of u Till JAnnah

Sunday, September 13, 2015

Doa

Untuk menghayati sebuah kisah
bukan dengan kesedihan dan air mata
bukan juga dgn tanda like and share..
tetapi cukup dengan ikhtibar dan doa

untuk menghargai seseorang
bukan dengan hadiah yang mahal,
bukan jua memberikan segala yang ada
tetapi cukup dengan kegembiraan dan doa

Untuk mnjadi yg hebat
bukan dgn mengalahkan orang yang hebat
Bukan juga menunjukkan kehebatan
tetapi cukup dgn melakukan yg terbaik dan doa

Doa juga suatu usaha,
Doa juga adalah senjata
Doa juga sedekah walau tak nyata..
Doalah ke hadrat ilahi untuk segala..
sebab Doa kita.. buat Allah suka...

#selamatmalam
#syijusalju
#12:21am



Tuesday, September 8, 2015

kisah talak tiga

Macam biasa ambe ngajar kelas belakang ni skejap je..
bagi dia faham yang basic
lepas tu ambe akan amik masa yang ada seterusnya berbicara dgn diorang
smbil bagi nasihat sepatah dua kata..
bukan apa.. kelas belakang ni faham2 laa..
kebanyakannya agak nakal. dan hidup free style..
buat apa diorang nak buat..
kalau ambe ajar smpai habis masa pom.. pasti diorg x layan punye..

so ambe start borak ngan sepasang kembar ni..
Dia mula bercerita.. seolah-oleh penuh kehebatan
cikgu.. abg sy ceraikan bini dia talak 3..
ye ke?? kenapa?
sebab dia tak bagi duit kat abg sy..
eh apa lak mcm tu.. kan laki yang kena bagi duit kat bini..
katanya lagi.. abg dia x keje dan ade pompuan lain..
lagipon abg sy suka nyumpah-nyumpah bini dia..
tapi abg sy ni bodoh la cikgu,, dia pi cerai bini dia yang kaya tu..

ambe yang dengar terbuntang bijik mata..
pastu dia cerita lak kisah abg dia yang sulong suka angkat tangan ngan bini dia..
tambah dia lagi.. sambil dengan gayanya menceritakan bahawa hebatnya abangnya men'drift' kereta
dalam hati ambe.. patutlaa tangan engkau berbalut sebelah.. baru pas excident moto..
hebat..

selepas dia bercerita ambe terus memberi nasihat tanpa dia sedar??
bagaimana?
ambe timbulkan persoalan dalam diri dia..
Nanti bila awak dah kawin.. camne awak nk didik anak2 dan isteri awak.
lantas jawapan yang sempoi..
Alah lempang aje kalau buat salah... tak pon cerai dengan talak tiga...
uish.. pengsan biawak dengar..
lantas.. ambe katekan.. itu jwapan org yang dalam hatinya tak ada lapisan agama
seharusnya didik isteri dengan baik dan dengan didikan agama
pakai tudung, solat n buat baik..
bukannya lempang, cerai atau kurung dia dalam rumah..

Ambe bukan nak cakap ape.. bukan juga nak mengkritik..
tapi persekitaran anak-anaklah yang membentuk jati diri anak-anak
seandainya anak-anak dibesarkan dalam kelompok sebegitu..
bagaimana hatinya nak selembut sutera dan seputih kapas..


Monday, September 7, 2015

Kopi dan Kita

Kehidupan kita seperti air kopi..
Pahit dan Manis bersatu..
dan hasilnya...
sedap, lazat dan berkrim..
Fuyyoo

Kita??
ada masa kita tertawa dan menangis
Cabaran, Harapan, Dugaan, Kegembiraan..
Silih berganti seiring waktu berjalan..
Akhirnya..
menjadikan kita matang, hebat, fantastic
seperti rasa air kopi

Coffee lover
#syijusalju

Saturday, September 5, 2015

Pelajarku Sayang

bagaimana agaknya nk mendidik dengan baik..
sukar untuk ditafsirkan
kadang-kadang kita tahu kita bersalah..
ya
ada salahnya.. tapi ego mengatasi

hari itu, seorang pelajar yang sepatutnya berada dikelasnya
sedang lepak dengan kawanya di kelas hujung..
dengan isyarat mata ambe menyuruhnya masuk ke kelas
sempat dia menyorok kononya susuk tubuhnya mampu berselindung
disebalik kawannya..
ak menunggu tak juga dia keluar dari kelas itu..
lantas aku terus menuju ke kelasnya untuk memulakan sesi pengajaran
setelah hampir sepuluh minit barulah dia melangkah masuk
dengan selamba, tanpa sebarang kata maaf
aku biarkan..

aku meminta pelajar menyalin nota..
hanya beberapa pelajar yang perlu digosok disentuh dan dikerah..
aku bergerak ke belakang menghampiri pelajar yang kelihatan tidak membawa buku
chatter box ak bermula
membebel dengan niat mnyedarkan
mungkin agak kasar kegeraman..
kerana pelajar tersebut tidak pernah membawa buku dan begnya..
tiada apa2 buku kecuali dua fail tipis..

chatter box aku berfungsi dengan lancar meneruskan rentak
kearah pelajar yang masuk lambat tadi
aku memarahinya kerana sikapnya
lantas ak memeriksa begnya
dengan bengang dia menyatakan padaku
bahawa dia tidak suka aku memeriksa begnya
sinis aku membalas kata-katanya
bengang mungkin dengan tindakan aku
lantas terus dia membaling buku tulisnya ke lantai
menyumpahku barangkali dalam bahasa ibundanya
lantas mengeluarkan buku matematik..
kurang ajar bukan..

ya dia kurang ajar.. 
sangat..
tapi apa yang aku sedari itu salahku
melepaskan api kemarahan 
pada tempat yang salah
aku sedar.. dia menyalin nota pada ketika itu
cuma aku agak tidak berpuas hati kerana sikapnya
tidak berpuas hati juga kerana sikapnya yang semakin
melewa..

lalu aku harus sedar
aku harus jadikan ia pengalaman
agar ia tidak berulang
harap chatter box aku tidak terlalu melempiaskan hawa panas
pada tempat yang salah

namun
aku tetap terkilan kerana sikapnya yang sangat 
tidak menghormatiku sebagai guru..
sehingga melontarkan buku subjekku kelantai
dihadapanku...
bangangkan?? memang bangang pom

sekian coretan ambe untuk malam ni... huh

Thursday, August 6, 2015

Kembali Menatap setelah sekian lama menyepi

oww banyaknye sawang..
lame giler rasanya ambe x menatap 
dinding contengan sendiri..
dalam beberapa detik ni terlalu bnyak coretan 
suka duka walang indah dingin perit ribut dan taufan yang terjadi
pada diri ambe..
sudah kebiasaan juga ambe hanya mampu memendam
segala pahit duka
hehe
tapi ambe ttp begini senyum simpul tak mati
gila-gila n sempoi segala

doa ambe... 
dunia sementara..
dunia bukan kita punya..
Allah dah coretkan untuk kita
dan yg pasti segala berlaku dlm hidup ambe slama ni
ada hikmah tersembunyi
walau ambe sendiri
tertanya-tanya
apa
sebenarnya
hikmah yang menanti.

selamat ai raya

Monday, July 15, 2013

CHECK LIST AMALAN DI BULAN RAMADHAN

1. Mengucapkan tahniah (Selamat datang Ramadhan atau
  Selamat menyambut Ramadhan.

2. Niat sebulan bagi malam yang pertama dan
  selanjutnya niat untuk hari-hari.

3. Sembahyang Isyak berjamaah di masjid/surau.

4. Solat Tarawikh 20 rakaat.

5. Tadarus membaca bersemak dan berturut-turut juzuk.

6. Tidur malam membaca 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi
  supaya dikejutkan bangun tepat jam 4.00 pagi.

7. Bangun jam 4.00 pagi dan setengah jam untuk
  Qiamullail ringan (Solat Tahjud, Solat Taubat dan
  Solat Hajat)

8. Jam 4.30 pagi kaum ibu masak sahur.

9. Jam 5.00 pagi/5.15 pagi makan sahur.

10.Jangan tidur sesudah sahur.

11.Solat Subuh berjemaah di Masjid.

12.Tadarus pendek.

13.Matahari tinggi segalah, lakukan solat Isyraq.

14.Menjalankan kerja harian dan menjaga pancaindera.

15.Jam 11.00 pagi tunaikan Solat Dhuha.

16.Lakukan Solat Kafarah Baul 2 rakaat. Rakaat
  pertama selepas Fatihah baca Surah Al Kautsar 7
  kali dan rakaat kedua selepas Fatihah baca Surah
  Ikhlas 7 kali.

17.Jam 12.00 tengahari tidur, niat tidur waktu
  Qailulah (ganti jaga satu jam diwaktu sahur)

18.Solat Zuhur berjemaah.

19.Tadarus pendek.

20.Sebelah petang kaum ibu menyediakan berbuka petang.

21.Solat Asar berjemaah di Masjid.

22.Jika masa petang jangan gunakan untuk bersiar-siar
  atau menonton TV yang melibatkan kemaksiatan.
  Sebaik-baiknya digunakan untuk mengikuti majlis-
  majlis ilmu atau berdoa kerana waktu itu amat
  mustajab.

23. Berbuka dengan ala kadar iaitu minuman yang belum
   dipanas oleh api atau dengan buah kurma atau buah
   tempatan.

24.Segera Solat Maghrib di Masjid.

25.Makan malam bersama keluarga.

26.Bersiap sedia untuk ke masjid menunaikan Solat
  Isyak dan Tarawikh secara berjemaah.



KELEBIHAN-KELEBIHAN YANG LAIN

1. Menghadiri majlis ilmu setiap langkah di beri
  pahala ibadah sunah setahun.

2. Mengekali berjemaah diberi balasan dengan
  disediakan sebuah bandar khas di Syurga.

3. Membuat hubungan baik kepda kedua ibu bapa, Allah
  pandang dengan penuh kasih sayang.

4. Isteri taat kepada suami diberi pahala seperti
  pahala Asiah dan Mariam.

5. Sesiapa yang menyampaikan hajat saudaranya
  disampaikan 1000 hajatnya di akhirat.

Mengurangkan berat badan di dalam menjalani ibadah
Ramadhan

1. Sebelum puasa timbang badan

2. Kawal berbuka puasa

3. Pastikan semakin lama menunaikan ibadah puasa akan
  semakin kurang berat badan

4. Elakan daripada makan berlebihan



RANCANG PENINGKATAN IBADAH RAMADHAN

1. Sepuluh hari yang pertama adakan muhasabah amalan.

2. Sepuluh hari yang kedua, pastikan keimanan
  bertambah kuat dan selaraskan dengan sempena Nuzul
  Quran.

3. Sepuluh hari yang ketiga kuatkan azam untuk
  beramal di malam Al Qadr :

i. Dengan melakukan Solat Maghrib,Isyak dan Tarawikh
  berjemaah.

ii. Atau ditambah dengan Solat Subuh berjemaah

iii. Duduk dengan air sembahyang dan baca Al-Quran,
    Ayat Kursi, Surah Al Baqarah terakhir
   (Amanarrasul), Surah Az-zalzalah, Suraah Al
    Kafirun, Surah al Ikhlas dan Surah Yasin.

iv. Bagi kaum ibu yang uzur, baca zikir.

v. Bangun pukul 1.00 pagi tunaikan Solat Sunat Wuduk,
  Solat Hajat, Solat Tasbih, Solat Taubat, Solat
  Istikarah.

vi. Jika sedang beramal, badan terasa sejuk dan
   terharu maka inilah tanda-tanda mendapat Lailatul
   Qadar.



SELAMAT TINGGAL RAMADHAN

i. Pastikan Tarawikh terakhir

ii. Ucapkan Selamat Tinggal Ramadhan dengan penuh
   terharu dan berdoa semoga dipertemukan sekali
   lagi dengan Ramadhan yang akan datang.




Salam Ramadhan 
Syiju Salju