Cabaran dan Perubahan Dasar Pendidikan
1.0 Pengenalan
Menurut
Prof. Dr Muhammad Naquib[1]
beliau telah mendefinisikan pendidikan sebagai “menanam sesuatu kedalam diri
manusia”. Pendidikan di Malaysia
merupakan satu medan yang amat penting dalam menjadikan Malaysia sebuah negara
maju menjelang tahun 2020. Malah melalui pendidikan juga, matlamat perpaduan
dan integrasi nasional dapat dicapai. Oleh yang demikian maka wujudlah Dasar
Pendidikan Kebangsaan yang disusun bagi matlamat-matlamat tertentu dalam
membina sebuah negara maju. Dasar Pendidikan Kebangsaan telah diwujudkan atas
dasar kesedaran para pemimpin serta rakyat tentang kepentingan sistem
pendidikan bagi menggantikan sistem pendidikan penjajah[2]. Atas
kesedaran ini maka lahirlah Dasar Kebangsaan Malaysia melalui Penyata Razak
1956 yang termaktub dalam Ordinan Pelajaran 1957. Dasar pendidikan ini telah
disemak semula pada tahun 1960 yang telah menghasilkan Laporan Rahman Talib.
Laporan ini telah termaktub dalam Akta Pelajaran 1961. Pada tahun 1974 sebuah
jawatankuasa telah diwujudkan bagi mengkaji semula dasar pendidikan bertujuan
memperbaiki kelemahannya serta mencapai matlamat bagi membaiki tujuan serta
matlamat dalam melahirkan masyarakat yang bersatu padu dan berdisiplin serta
memenuhi keperluan tenaga rakyat yang terlatih bagi pembangunan negara. Hasil
daripada kajian tersebut telah diterbitkan pada tahun 1979.
Antara
objektif Dasar Pendidikan Kebangsaan
adalah bagi menubuhkan satu sistem pendidikan yang dapat memenuhi keperluan
negara dan menggalakkan perkembangan budaya, sosial, politik dan ekonomi.
Selain itu juga ia turut bertujuan menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang
kaum dan memenuhi keperluan tenaga rakyat negara ini dalam jangkamasa panjang
dan pendek serta melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin dan
terlatih. Kemudian diasaskan pula Falsafah Pendidikan Kebangsaan dalam
menekankan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak, seimbang
dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan
kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Pelbagai strategi
pelaksanaan yang telah dilaksanakan dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan antaranya
menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama, mengadakan
kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah,
mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi setiap jenis sekolah, serta
melicinkan tatacara pengurusan pendidikan dan banyak lagi.
2.0 Ulasan dan
Analisis
Menurut
akhbar Utusan Malaysia bertajuk Cabaran,Perubahan Dasar[3]
Pendidikan oleh Tan Sri Alimuddin Mohd.Dom[4]
menyatakan bahawa perkembangan bidang pendidikan merupakan antara faktor
perkembangan pelbagai bidang terutamanya bidang politik, ekonomi dan sosial
pada abad ke 21 di seluruh dunia sama ada
di negara maju mahupun negara yang sedang membangun seperti Malaysia.
Pendidikan pada hari ini semakin mencabar dan juga harus mempunyai nilai
kreatif dan inovatif bagi melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran tinggi
dalam pelbagai bidang. Menurut beliau
lagi, pendidikan pada hari ini bukan lagi berkisar tentang pengetahuan asas 3M
iaitu membaca, mengira dan menulis malah ia lebih menjurus kepada melahirkan
pelajar yang mempunyai pengetahuan dan pelbagai kemahiran bagi menghadapi dunia
yang penuh cabaran. Malah beliau berpendapat bahawa pendidikan pada hari ini
harus bersifat holistik dan dinamik agar ianya berubah mengikut keperluan
semasa.
Bagi
mengulas kenyataan beliau tentang dasar pendidikan hari ini, kerajaan sering
melakukan kajian serta penyelidikan dari semasa ke semasa agar dunia pendidikan
negara kita tidak ketinggalan dalam mengahadapi cabaran masa kini. Buktinya
dalam tahun 1950 an dan awal 1960 dan 1970 an, dasar dan sistem pendidikan
telah memberi tumpuan terhadap aspek pembangunan kuatitatif dan pensejagatan
pendidikan (universalization of education) dalam membangunkan prasarana dan
insfrastruktur fizikal. Dapat kita lihat pada ketika ini dasar pendidikan telah
diletakkan pada asas yang kukuh. Perubahan-perubahan yang berlaku dalam sistem
pendidikan pada masa itu dipengaruhi oleh pelbagai faktor-faktor yang
dicetuskan daripada sistem pendidikan itu sendiri dan juga faktor-faktor luaran
seperti faktor-faktor ekonomi, budaya, sosial, agama, politik dan sebagainya.
Perubahan-perubahan yang berlaku ini dikawal oleh tiga undang-undang utama
dalam sistem pendidikan iaitu Akta Pelajaran 1961, Essential (Higher Education)
Regulation 1969 dan Akta Universiti dan Kolej 1971. Ini menunjukkan bahawa
kerajaan kita pada hari itu telah bersedia dalam menghadapi cabaran menghadapi
zaman baru.[5]
Misi dan
hala tuju pendidikan negara menjadi semakin pesat setelah terbentuknya wawasan
2020.[6]
Dalam masa yang sama, pada ketika itu negara kita sedang mengalami proses transformasi
pembangunan yang dinamik dalam pelbagai aspek kehidupan akibat perubahan serta
peningkatan proses globalisasi dunia dalam bidang ekonomi dan perdagangan
antarabangsa. Hal ini menyebabkan Malaysia turut terjebak dalam arus permodenan
dan globalisasi terutamanya dalam revolusi sains dan teknologi. Oleh yang
demikian ianya telah menyebabkan wujudnya persekitaran yang mencabar dalam
persekitaran pembangunan negara. Hal ini juga turut menimbulkan
tuntutan-tuntutan baru dalam pendidikan negara khususnya bagi melahirkan sumber
tenaga kerja dalam jangka masa pendek mahupun panjang. Dengan berasaskan
falsafah pendidikan negara dan sembilan strategi dalam wawasan 2020 kerajaan
Malaysia telah berusaha mencapai hala tuju pendidikan masa hadapan yang
dibentangkan dalam bentuk penyataan misi Kementerian pendidikan pada tahun
1995.
Menurut
Dato’ Seri Mohd Najid Tun Abdul Razak pendidikan bertaraf dunia bermaksud
usaha-usaha strategik dalam menglobalisasikan pendidikan, mencari ilmu
pengetahuan tidak kira dimana dan membuka minda untuk menghadapi cabaran. Ia
juga dikatakan berusaha mengetahui apa yang kita belum pelajari. Selain itu
juga beliau turut menyatakan bahawa aspirasi dan cita-cita negara kita adalah
untuk melangkah jauh ke hadapan sebuah negara industri yang maju[7].
Dapat kita lihat disini bahawa pada ketika itu, kerajaan telah membina
dasar-dasar serta pelbagai strategi bagi membawa masyarakat menuju serta
bersaing pada zaman globalisasi. Ini menunjukkan bahawa pihak kementerian telah
mewujudkan prasarana-prasarana yang berkesan dan efektif dalam menjadikan
wawasan ini sebagai satu kejayaan.
Selain
itu juga, pelbagai rang undang-undang dibentuk dalam menghadapi cabaran abad ke
21 ini. Atas kesedaran awal pihak kementeriaan, terdapat pelbagai undang-undang
dan akta-akta yang digunakan bagi mencapai matlamat ini antaranya Akta
Pendidikan 1996, Akta Institusi Pendidikan Swasta, Akta Universiti dan Kolej
Universiti,, Akta Majlis Pendidikan Tinggi negara 1996, Akta Lembaga Akreditasi
Negara 1996, serta Akta Pembiayaan Pendidikan Tinggi Negara1997[8].
Undang-undang yang diwujudkan ini bukan sahaja mampu memberi panduan kepada
sektor pendidikan negara malah ia turut membantu kerajaan dalam melahirkan
masyarakat yang berpendidikan serta memenuhi sember guna tenaga bukan sahaja
dari segi kuantiti malah mempunyai kualiti yang tinggi. Ini adalah antara bukti
yang ditunjukkan oleh pihak kerajaan bahawa sistem pendidikan negara sentiasa
dinamik dan holistik berdasarkan peredaran zaman berdasarkan perubahan dan
pindaan dalam dasar pendidikan itu sendiri.
Selain
itu juga, Tan sri Alimuddin Mohd Dom turut menyatakan bahawa masyarakat dunia
pada abad ke 21 telah berubah kepada zaman baru yang dikenali sebagai ‘knowledge edge’ atau digelar juga
sebagai K-ekonomi. Zaman k-ekonomi ini telah memberi peluang kepada masyarakat
untuk mempelajari pelbagai bidang serta ilmu baru terutamanya ilmu tentang
penggunaan ICT dan teknologi maklumat. Dengan adanya perubahan ini, dunia kini
sangat bergantung akan penggunaan teknologi maklumat dan ICT. Penguasaan
terhadap teknologi maklumat ini amat penting agar masyarakat serta negara kita
tidak ketinggalan jauh berbanding negara maju yang lain seperti Amerika dan
Jepun. Seperti yang kita ketahui, dengan perkembangan zaman matlumat ini, ia
telah memberi ruang kepada kita untuk memperolehi pengetahuan secara mudah dan
cepat. Selain itu juga, ia turut memberi peluang kepada kita mengembangkan
bakat yang sedia ada serta potensi melalui kemahiran teknologi ini serta
memberi mereka peluang dalam mengikuti pendidikan sepanjang hayat. Segalanya
hanya terletak di hujung jari sahaja.
Selaras dengan apa yang dibincangkan oleh Tan Sri
Alimuddin, pentingnya pengetahuan baru ini kerana pengetahuan baru ini menekankan
bahawa pentingnya matlumat, kretiviti dan inovasi dalam memberikan perkhidmatan
baru kepada masyarakat. Kini kerajaan telah mengambil langkah sejak awal lagi
bagi memberikan pengetahuan kepada masyarakat tentang kepentingan teknologi.
Oleh yang demikian sistem pendidikan dan R&D yang mantap sangat diperlukan
dalam menganangi isu globalisasi dan ICT. Kerajaan juga harus memberi
peruntukan dalam penyelidikan dan pembangunan supaya pelbagai lagi hasil,
kaedah serta teknologi yang baru dalam bidang pendidikan agar bidang pendidikan
negara kita setanding dengan negara maju yang lain.
Kementerian Pendidikan Malaysia telah merangka Pelan
Induk Pembangunan pendidikan (PIPP)[9]
2006-2010 yang merupakan garis panduan pembangunan pendidikan negara secara
menyeluruh sepanjang tempoh 5 tahun dalam RMK-9. Kerajaan telah memperuntukkan
RM23.198 bilion dibawah peruntukkan pembangunan pendidikan yang dirangka bagi
memajukan bidang pendidikan. Dalam jumlah ini, pihak KPM juga berperanan dalam
memajukan bidang teknologi malumat dan Komunikasi (ICT). Bagi memberi penekanan
dalam bidang ini bagi menghadapi zaman K-Ekonomi Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) telah mewujudkan Program Pembangunan Pendidikan yang dapat
melahirkan warganegara yang berilmu pengetahuan, celik ICT, berkemahiran dan
berakhlak mulia. Dalam teras ke 4 strategik PIPP, Kementerian Pendidikan
Malaysia telah menekankan aspek merapatkan jurang pendidikan. Dalam aspek ini, kerajaan
telah berusaha merapatkan jurang digital iaitu membangunkan insfrastruktur dan
kemudahan di luar bandar seperti makmal komputer, pusat akses, pembestarian
sekolah luar bandar, menambahbaik TV pendidikan dan banyak lagi. Hal ini adalah
bertujuan untuk merapatkan jurang ICT mahupun digital antara kawasan bandar dan
luar bandar supaya masyarakat luar bandar dapat menikmati pendidikan yang
berasaskan teknologi maklumat seperti di kawasan bandar. Hal ini juga dapat
menyeragamkan sistem pendidikan di sekolah bagi menghadapi zaman globalisasi
seperti yang dibincangkan oleh Tan Sri Alimuddin.
Melalui PIPP ini kerajaan telah membekalkan komputer ke
sekolah-sekolah dan menyediakan pelbagai program latihan dalam bidang
perkomputeran untuk guru-guru khususnya bagi kawasan luar bandar agar para guru
dapat menguasai bidang ICT. Penguasaan bidang ICT amat penting bagi guru-guru
kerana melalui guru-guru inilah sistem pendidikan yang berteraskan teknologi
maklumat dapat dicapai.Ada guru yang menerima penggunaan komputer dalam
pembelajaran mereka namun ada juga guru-guru yang enggan menerima dengan
pelbagai alasan. Masalah mula timbul
apabila sesetengah guru terutamanya mereka yang telah lama berkhidmat dalam
sektor pendidikan menolak penggunaan ICT ini kerana tidak mahu mencuba dan
kurang pengalaman serta pendedahan menyebabkan mereka kurang berminat dalam
penggunaan teknologi maklumat. Namun, kini dengan adanya pelbagai dasar yang
telah ditetapkan oleh kerajaan kini, sudah pasti para guru telahpun menggunakan
ICT bukan sahaja dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi juga dalam
pengurusan.
Dalam pengurusan prasarana pula, KPM telah membangunkan
insfrastuktur dan pembangunan luar bandar dengan menyediakan makmal komputer
dan pusat akses Projek School Net yang melibatkan penyediaan capaian jalur
lebar yang melibatkan sebanyak 10,000 buah sekolah di seluruh negara. Prasarana
School net menyediakan kemudahan pembelajaran tanpa sempadan yang bertujuan
untuk menyediakan insfrastruktur komunikasi bagi melaksanakan program sekolah
bestari. Selain itu juga ia turut mewujudkan pendidikan interaktif yang turut
mewujudkan masyarakat berilmu bagi merealisasikan K-Ekonomi. Kemahiran dalam
bidang ICT ini mampu membangunkan keupayaan masyarakat serta mampu menyediakan
tenaga kerja yang berkemahiran sejajar dengan wawasan 2020.
Dengan adanya Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ini
menunjukkan bahawa kementerian pendidikan malaysia berusaha keras dalam
membangunkan bidang ICT seterusnya memberi pendedahan dalam penggunaan ICT
kepada masyarakat dan pelajar bukan sahaja di kawasan bandar malah kawasan
bandar. walaupun terpaksa menggunakan perbelanjaan yang besar, pihak kerajaaan
terus menerus memperkembangkan penggunaan ICT dan teknologi-teknologi baru bagi
memastikan bahawa negara kita tidak ketinggalan bukan sahaja pendidikan tetapi
bidang-bidang lain. Pandangan Tan Sri Alimuddin yang menyatakan bahawa negara
yang mengabaikan penggunaan ICT akan terus mundur dan ketinggalan dalam
persaingan peringkat global berbanding negara yang menggunakan bidang ICT dalam
memacu pembangunan negara. Penggunaan ICT yang meluas di negara kita mampu
melahirkan lebih individu yang mampu bersaing dalam zaman K-Ekonomi.
Tan Sri Alimuddin
turut menyatakan tentang peranan pendidikan dalam pembinaan negara bangsa.
Selepas kemerdekaan negara kita, kerajaan melaksanakan pelbagai langkah bagi
memupuk perpaduan antara kaum seterusnya berusaha dalam pembinaan negara
bangsa. Hingga kini kerajaan masih lagi menekankan aspek pembinaan negara
bangsa. Ini dapat dibuktikan apabila kerajaan meletakkan aspek pembinaan negara
bangsa sebagai teras pertama dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
2006-2010. Malah, kerjaan berhasrat untuk melahirkan serta membangunkan
warganegara dari awal persekolahan dengan ciri-ciri glokal dan cintakan negara
serta menyanjung dan menjunjung warisan kesenian bangsa. Bagi mencapai hasrat
ini kerajaan telah menggunakan pelbagai idea serta langkah dalam membentuk
pembinaan negara bangsa antaranya memperkasakan bahasa melayu, meningkatkan
disiplin pelajar, menggiatkan rancangan integrasi murid untuk perpaduan (RIMUP)
serta menggiatkan aktiviti kokurikulum dan sukan bagi membina jatidiri serta
menerapkan budi bahasa dan adab dalam
kalangan pelajar.
Dalam taklimat perkembangan pendidikan baru 2010-2011,
pihak Kementerian Pendidikan Malaysia juga telah melakukan penambahbaikan dalam
teras pembinaan negara bangsa. Antara penambahbaikan yang dilakukan adalah
menerapkan konsep satu Malaysia dalam aktiviti pendidikan kearah pemantapan
perpaduan dalam kalangan pelajar. Selain itu juga kerajaan juga turut
memberikan fokus terhadap memartabatkan bahasa melayu dan seterusnya
memperkasakan bahasa inggeris. Seterusnya bagi membentuk perpaduan juga,
kerajaan turut menentuka kouta penentuan murid daripada pelbagai kaum bagi
aktiviti kokurikulum. Dalam memastikan kejayaan teras pembinaan negara bangsa
ini, kerajaan turut memastikan bahawa sekolah-sekolah swasta di seluruh malaysia
turut terlibat dengan teras pembinaan negara bangsa ini. Selain itu juga,
Jabatan Pendidikan Negeri juga harus terlibat dengan penerapan pembentukan
negara bangsa melalui penerapan konsep satu malaysia di peringkat pentadbiran
sama ada di sekolah mahupun di peringkat jabatan pendidikan itu sendiri.
Berdasarkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan dan Taklimat Perkembangan Baru
Pendidikan 2010-2012 jelaslah bahawa pihak Kementerian Pelajaran Malaysia
tidakpernah mengabaikan aspek pembinaan negara bangsa bagi mewujudkan
masyarakat yang pentingkan perpaduan seterusnya mewujudkan negara yang aman
walaupun berbilang kaum.
Tan Sri Alimuddin turut menyatakan tentang dasar-dasar
baru yang dilakukan oleh kerajaan serta Kementerian Pendidikan Malaysia bagi
menangani perubahan dan cabaran baru di peringkat glokal. Salah satu dasar yang
baru diumumkan oleh menteri pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah
pelaksanaan Transformasi kurikulum bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan
pembelajaran supaya ianya menjadi lebih kreatif dan inovatif serta mampu
menarik minat pelajar-pelajar. Transformasi kurikulum ini juga bertujuan untuk
mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan tidak hanya
berorientasikan peperiksaan. Oleh yang demikian aspek penerokaan ilmu harus
diberi penekanan dengan lebih banyak tumpuan terhadap bilik darjah dan pelajar itu sendiri.
Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, proses pembelajaran ini
lebih mementingkan interaksi diantara murid, guru dan rakan sekelas yang
diharap membantu percambahan idea yang kreatif dan inovatif. Tambah beliau
lagi budaya kreativiti dan inovasi juga
boleh dipupuk melalui bengkel, seminar dan pertandingan. Langkah bagi
menggalakkan pelajar berfikir secara kreatif dan inovatif ini adalah bermula
daripada kurikulum yang seimbang daripada aspek budaya berfikir dan penjanaan
ilmu. Transformasi kurikulum ini dijangka mampu memberikan pendidikan sempurna
dan lengkap yang dapat menjamin dan membolehkan mereka memberi sumbangan kepada
diri dan masyarakat. Namun begitu, bagi memastikan Transformasi kurikulum ini
dapat dilaksanakan sepenuhnya dengan berkesan terdapat pelbagai kekangan dan
cabaran yang harus dihadapi oleh pihak kementerian bagi memastikan transformasi
ini berjalan dengan lancar.
Antara kekangan yang dapat kita kenalpasti ialah daripada
guru itu sendiri. Sejauhmanakah penerimaan guru-guru terhadap dasar baru yang
diperkenalkan ini? sudah pasti ada guru-guru mempunyai pemikiran dan sikap
negatif terhadap transformasi ini. hal ini sedikit sebanyak menyukarkan dasar baru
ini dijalankan kerana komitmen daripada guru-guru amat penting bagi memastikan
usaha-usaha ini dapat dijalankan dengan sepenuhnya. Sesetengah daripada
guru-guru terutamanya mereka yang telah lama berkhidmat menolak dasar ini
dengan pelbagai alasan. Selain itu juga, kekangan daripada segi ruang dan waktu
juga menjadikan transformasi ke arah kurikulum dan kokurikulum kurang berkesan.
Masalah ini timbul bagi sekolah yang mempunyai dua sesi yang menghadapi
kekangan ruang untuk melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran terancang
luar kelas. Kekangan ruang dan masa memerlukan kepimpinan yang kreatif untuk
mewujudkan dan memantapkan budaya ownership. Selain itu juga, kekurangan tenaga
pengajar yang berkemahiran sudah tentu menjadi asas kepada kekangan terhadap
dasar baru ini. Tanpa tenaga pengajar yang mahir, sudah pasti ianya tidak dapat
dilaksankan dengan berkesan.
Terdapat banyak lagi cabaran yang terpaksa dihadapi oleh
kementerian pelajaran malaysia. Kejayaan kebanyakan transformasi kurikulum
banyak bergantung kepada pemimpin sekolah seterusnya melibatkan pelbagai
organisasi dalam melakukan analisis, penilaian, merancang dan membuat keputusan
seterusnya melaksanakan program kurikulum baru. Kecekapan pemimpin dalam
mengusahakan penglibatan organisasi dalam proses transformasi ini akan
mewujudkan suasan pembelajaran yang lebih menyeronokkan. Dalam pendidikan itu
sendiri pengurusan yang lebih inovatif, imaginatif dan kreatif diperlukan
untuk menghadapi zaman pendidikan dan
dunia yang semakin mencabar.
Pihak kerajaan pada hari ini juga turut melakukan
beberapa dasar lain bagi menghadapi era globalisasi ini. Menurut Tan Sri
Alimuddin antara dasar yang telah diperkenalkan adalah ‘satu pelajar satu
sukan’ yang bertujuan meningkatkan minat dan keupayaan dalam bidang permainan
dan sukan agar lebih cergas dan aktif. Selain itu ialah dasar memartabatkan
bahasa melayu dan memperkasakan bahasa inggeris juga merupakan satu dasar yang
bertujuan untuk mengembalikan semula peranan utama bahasa melayu sebagai bahasa
kebangsaan dan meningkatkan keupayaan pelajar dalam menguasai bahasa inggeris.
Menurut beliau lagi, dasar menghadkan 12 matapelajaran sahaja dalam peperiksaan
SPM dan menambahbaik peperiksaan UPSR dan PMR merupakan satu langkah bagi
meningkatkan mutu pendidikan. Satu lagi dasar yang sinonim dengan pendidikan
kini ialah mewajibkan mata pelajaran sejarah sebagai matapelajaran wajib lulus
yang akan bermula pada tahun 2013. Ianya bertujuan untuk meyemai semangat
patriotik dan cinta akan negara dalam
kalangan masyarakat kita hari ini.
Dasar-dasar yang dilakukan ini merupakan pembaharuan yang
dijalankan oleh kerajaan serta kementerian pendidikan malaysia bagi mewujudkan
pelajar yang mempunyai daya saing yang tinggi serta mewujudkan sistem
pendidikan yang mampu melahirkan tenaga kerja yang mempunyai pelbagai kemahiran
serta tidak gentar dalam menghadapi apa jua cabaran. Ia merupakan satu langkah
kerajaan dalam menuju ke arah negara maju menjelang tahun 2020.
Tan Sri Alimuddin turut menyatakan bahawa negara akan bertambah maju
sekiranya penduduk menguasai kemahiran teknologi maklumat dan menggunakan
kemudahan ICT dalam semua urusan. Seterusnya beliau turut menyatakan bahawa
zaman k-ekonomi merupakan perubahan global dan cabaran baru ini perlu ditangani
melalui perubahan-perubahan dasar-dasar pendidikan. Bukan itu sahaja,
penguasaan terhadap ilmu sains juga merupakan satu bidang yang penting bagi
menuju zaman k-ekonomi. Bidang sains dan teknologi dikenali sebagai daya utama
bagi pembangunan ekonomi negara-negara perindustrian. Oleh yang demikian
pendidikan sains sejagat harus dipandang sebagai proses yang dinamik dan harus
berkembang seiring dengan pendidikan di negara kita. Proses sains harus
bergerang dan bergiat dengan aktif dalam reformasi dan transformasi pendidikan
negara agar ia mampu memenuhi kehendak individu, negara dan glokal.
Oleh yang demikian pihak kerajaan turut mewujudkan dasar sains dan
teknologi. Selain itu juga, pihak kerajaan turut menyediakan peruntukan bagi
universiti-universiti di negara kita menjalankan penyelidikan dan pembangunan
(R&D) dalam bidang bioteknologi. Terdapat beberapa institusi IPTA yang
sedang menjalankan penyelidikan dalam bidang bioteknologi seperti UM, UKM,USM
dan UPM yang akan terus mendokong usaha kerajaan dalam dasar bioteknologi kebangsaan
bagi membangunkan dasar kondusif bioteknologi negara. IPTA yang merupakan
pengguna dana terbesar R&D negara pasti mampu melahirkan siswazah dalam
pelbagai bidang perkhususan dan peringkat bagi memenuhi permintaan institusi
penyelidikan dan industri bioteknologi. Tambahan pula perkembangan bioteknologi
negara kita semakin mantap dan banyak hasil yang telah diperolehi daripada
R&D itu sendiri. Walaupun Tan Sri Alimuddin hanya memberi penekanan kepada
bidang ICT namun seharusnya bidang sains ini tidak harus dipandang ringan. Oleh
yang demikian seharusnya bidang sains ini harus diberi pendedahan dan keutamaan
semenjak bangku persekolahan lagi bagi melahirkan masyarakat yang berkemahiran
dalam bidang sains dan teknologi ini.
3.0 Rumusan
Sebagai menteri
pendidikan Dato seri Muhyiddin Yassin telah memberi beberapa saranan dalam
menentukan hala tuju pendidikan negara antaranya mewujudkan masyarakat yang
berpengetahuan, berketerampilan dan mempunyai jati diri, progresif kreatif dan
inovatif, melahirkan modal insan yang dapat menguasai sekurang-kurang tiga
quotient iaitu intelectual quotient (IQ), emotional quotient (EQ) dan spiritual
quotient (SQ), merapatkan jurang pendidikan bandar dan luar bandar selaras
dengan pendidikan untuk semua yang disasarkan oleh UNESCO, menggalakkan dan
memaksimumkan kreativiti dalam kalangan generasi muda di sekolah dan banyak
lagi. Hala tuju ini penting dalam memberi panduan kepada sistem pendidikan yang
kian mancabar pada hari ini.
Pandangan
Tan Sri Alimuddin tidak harus dipandang ringan. Tambahan pula beliau merupakan
seorang yang sangat berpengalam dalam bidang pendidikan. Namun begitu masih
banyak bidang yang harus diberi penekanan bagi melahirkan masyarakat berkualiti
dan berdaya saing. Walaubagaimanapun pihak kementerian tidak harus memandang
ringan aspek agama dan juga nilai murni dalam pendidikan. Perkara tersebut
haruslah diterap seawal yang mungkin dalam kalangan pelajar. Oleh yang demikian
pihak kementerian harus mencari jalan penyelesaian terbaik bagi menyelesaikan
masalah disiplin pelajar sekolah yang kian meruncing pada hari ini. Dengan
adanya pendedahan daripada semua aspek ditambah pula pelajar-pelajar mempunyai
nilai murni yang tinggi maka ia sudah cukup untuk melengkapkan diri, masyarakat
dan negara dalam menghadapi abad ke 21 yang kian mencabar ini.
[1] Merupakan ahli falsafah islam Malaysia, mempunyai kepakaran dalam
pelbagai bidang antaranya agama, budaya, kesasteraan dan penyumbang dalam
menghasilkan karya dalam menyuntik semangat nasionalisme.
[2] Sistem
pendidikan penjajah melaksanakan sistem pendidikan inggeris. Dasar ini juga
menyekat pendidikan orang melayu bagi menjaga kedudukan inggeris.
[7] Ucapan
Dato’ Seri Najib ketika membentangkan rang undang-undang pendidikan 1995 ketika
beliau menjadi menteri pendidikan.
[9] Pelan Induk Pembangunan Pendidikan telah 2006-2010 telah
disempurnakan oleh Y.A.B Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 16 Januari 2007.
PIPP merupakan satu dokumen perancangan pembangunan pendidikan yang bersepadu, komprenhensif dan menyeluruh
Bibliografi
Dasar-dasar
pembangunan Malaysia (2007), Kuala Lumpur : Institut takbiran awam negara (INTAN)
Isu-isu
ICT dan pelan induk pembangunan pendidikan (PIPP), diperoleh daripada http://www.scribd.com/doc/20373000/Isu-ICT-Dan-Pelam-Induk-Pembangunan- Pendidikan-PIPP
Mior
Khairul Azrin Mior Jamaluddin (2011), Sistem Pendidikan di Malaysia : Dasar,
cabaran dan pelaksanaan kearah
perpaduan nasional. Diperoleh daripada
http://pdfsearchpro.com/sistem-pendidikan-di-malaysia-dasar-cabaran-dan- pelaksanaan-ke-pdf.html
Hj Mohd Radzi Abd Jabar,
Taklimat perkembangan baru pendidikan 2010-2012 untuk pengetua dan guru besar negeri Perak darul ridzuan,
bahagian II : Perkembangan baru
PIPP. Diperoleh daripada http//:PelajaranPerak.Gov.my/v2/modules/maastop_ publish/ files/files_4b2eceb0098d3.pdf
Hussein
Haji Ahmad (2002), Dasar kecemerlangan pendidikan negara : Cabaran kriteria dan
strategi 7-P, Kuala Lumpur : Utusan
Publication & Distributers sdn bhd
Pelan
strategik pengajian tinggi negara, Bab 2 : Kerangka pelan strategik, diperoleh
daripada http://www.mohe.gov.my/transformasi/images/Bab2.pdf
Ramlee
Mustapha & Ramziah Husin (2002), Jurnal teknologi : Perancangan pendidikan untuk pembangunan sumber manusia dalam era globalisasi
dan k-ekonomi, Universiti
Teknologi Malaysia
Siew
Heng Loke (2002), Dasar-dasar penting bagi pembangunan pendidikan sains ke arah
pembinaan negara maju, , Kuala Lumpur : Utusan Publication &
Distributers sdn bhd
Sufean
Hussin (2002), Dasar pendidikan progresif : perspektif makro dan mikro, Kuala Lumpur
: Utusan Publication & Distributers sdn bhd
Yusof
Ismail (2010), Dasar-dasar utama kerajaan Malaysia, Kuala Lumpur : Perpustakaan
negara Malaysia
Ingat !! di samping ilmu dunia , kita harus ingat bahawa ilmu akhirat adalah yang lebih utama,, bagi menjamin hidup sejahtera bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat |
kupasan yang sangat mendalam. bagus untuk malaysia writing
ReplyDeletetq Sir...
Delete