Enam Jenis Wanita Malang


Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.

Wanita Ananah:

Golongan wanita ini suka mengeluh.Tidak tabah menghadapi sebarang ujian Allah. Lebih mengutamakan kepentingan diri dari orang lain. Kurang rasa simpati dan cepat melupakan pengorbanan orang lain terhadap dirinya.Mengharapkan kesempurnaan pada suaminya sedangkan pada dirinya penuh dengan kekurangan.

Wanita Mananah:

Golongan ini suka mengunghkit-ungkit kembali pemberiannya. Sumbangannya tidak ikhlas dan apabila berkahwin suka merendah-rendah martabat suami. Sukar untuk menerima nasihat. Keegoannya mungkin disebabkan statusnya atau rupa parasnya. tidak hairanlah golongan ini mudah menceritakan kerahsiaan rumahtangga pada orang lain.

Wanita Hananah: 

Lebih tepat lagi disebut curang. Tidak setia pada yang satu. Apabila berkahwin pun masih ada hubungan rahsia dengan bekas kekasih atau sesiapa sahaja. Biasanya wanita jenis ini kuat berahsia. melayan suami tidak sepenuh hati. Pandangan matanya mudah tertarik pada seuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan ini serta suka memaksa suami untuk membelinya. Andaikata permintaannya tidak dipenuhi mudah mamaparkan sikap protes sama ada melalui emosi maupun tingkahlaku. 'Hari ni.. I tak nak masak ,you makanlah kat luar..Yau nak tidur..tidur kat luar,kat kusyen..I malas nak layan you..tak senang"
Inilah ungkapan yang mudah keluar dari Wanita Hananah

Wanita Baraqah: 

Ini wanita yang suka tabaruj. Suka menghias diri dan sanggup berbelanja mahal untuk mendapatkan alat solek yang berjenama.memperhiasdkan diri bukan untuk suaminya tetapi untuk dipamirkan pada orang lain. golongan ini amat suka dipuji dan tewas dengan pujuk rayu. Wanita Baraqah adalah wanita yang suka mementingkan diri sendiri ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah: 

Pepatah melayu ada menyebut 'mulut murai' inilah istilah yang tepat mengenai golongan ini. Kalau di rumah tak henti-henti bercakap apatah lagi membebel tak tahu hujung pangkal.Golongan wanita ini amat suka mengarah walaupun pada suaminya sendiri.Kalau berkahwin dengan golongan ini banyak-banyaklah bersabar. Suami gemuk boleh jadi kurus ooo...

dipetik daripada
http://saidinhasnam.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

PARLIMEN DI MALAYSIA

Cabaran dan Perubahan Dasar Pendidikan

Kesan Permodenan keatas alam sekitar