praktikum??? adusss poning ambe



alahai.... dah dekat nak praktikum,, tapi tempatnya tak jumpa-jumpa agi... maklumlah negeri sendiri tak dibuka... terpaksa la merempat kat negeri orang.. tapi bukan itu yang menjadi masalahnya... masalah sebenar bila tak tahu tempat yang sesuai dan sekolah yang ada pelajar tingkatan 6... maklum sahajalah ting 6 tak dibuka untuk semua sekolah.. kenapa mesti ting 6?? sebabnya ambe ni mengambil subjek pengajian malaysia a.k.a pengajian am... so  terpaksa dan dipaksa untuk praktikum di sekolah yang ada ting 6.. aduss tak tahulah macam mana, ambe yang bergeng 4 orang ni terpaksa jugak berpisah sebabnya syarat praktikum satu sekolah dua orang je.. 

so bila pkir2, kami bercadang untuk memilih di daerah pekan pahang.. ada x saper2 ley rekomen sekolah kat pekan yang ada ting 6 untuk ambe... okey ler.. kalau x der kat pekan pom kat kawasan berdekatan pun acilaa.. asalkan bukan sekolah elit or sekolah kawasan bandar... sebabnya kami takut pelajar lebey hebat dari cikgu.. biasa lerr cikgu macam ambe ni tak reti ape2 agi.. baru nak belajar katakan...

duk pikir2 pasal sekolah ni terpikir lak pasal nak mengajar ni.. ntah bersedia ke belum jadi pendidik.. nak didik orang ni bukan senang... kita ni kalau nak didik orang bukan nak didik subjek yang kita ajor je.. pi, dengan jasmani dan rohani jugak,, bukan aper takut kena tuntut kat akhirat sebab tak didik pelajor dengan baik...penink duk pikir pasal ni... lagipom kemahiran pedagogi ambe masih kurang ... harap-harap boley ler mengajor dengan baik.. tak gitue...



yang keduanya,, ambe risau jugak pasal kemahiran ambe dalam pengurusan,, ambe kurang aktif,, kalau masuk program pom jadi orang bawah jer.. mcm mana ler kalu ambe diarahkan untuk buat majlis grand2 kat sekolah tu ni.. tak ke naye ambe ni.. susah2... harapan ambe bila duk kat sekolah masa praktikum nanti, cikgu2 kat sana ajarlah ambe menjadi pendidik sejati.. tak kisah ler kalau diorang nak bagi kerja banyak pom.. tapi yang penting kena bimbing la ambe ni.. sebabnya ambe ni baru belajar... harap-harap diorang tak der ler bagi keje dan biarkan ambe terkapai2 tak tau ape.. nanti ambe tanya dijawabnya ambe ni x tau ape n tak layak jadi cikgu... tak ke mati ambe.. adussss...

kawan-kawan yang lain ambe tak tau la diorang pikir apa sekarang ni.. berangan jak lebey.. sekolah tuk praktikum tak jumpa2 agi.. uwaaaaaaa.... TNC UPSI bukak laa kat negero terengganu.. ambe nak duk kat kampung... senang.. jimat mudah nak mohon,,, hukhuk... semua kawan2 ambe pom sedey gak terutama yanag duk kelantan terengganu sebab negeri kitaowang tak dibuka untuk praktikum...  harapan ambe tnc bukak utk trg n kelantan.. huhu sama2 doakan ambe yer


Comments

Popular posts from this blog

PARLIMEN DI MALAYSIA

Cabaran dan Perubahan Dasar Pendidikan

Kesan Permodenan keatas alam sekitar