kisah talak tiga

Macam biasa ambe ngajar kelas belakang ni skejap je..
bagi dia faham yang basic
lepas tu ambe akan amik masa yang ada seterusnya berbicara dgn diorang
smbil bagi nasihat sepatah dua kata..
bukan apa.. kelas belakang ni faham2 laa..
kebanyakannya agak nakal. dan hidup free style..
buat apa diorang nak buat..
kalau ambe ajar smpai habis masa pom.. pasti diorg x layan punye..

so ambe start borak ngan sepasang kembar ni..
Dia mula bercerita.. seolah-oleh penuh kehebatan
cikgu.. abg sy ceraikan bini dia talak 3..
ye ke?? kenapa?
sebab dia tak bagi duit kat abg sy..
eh apa lak mcm tu.. kan laki yang kena bagi duit kat bini..
katanya lagi.. abg dia x keje dan ade pompuan lain..
lagipon abg sy suka nyumpah-nyumpah bini dia..
tapi abg sy ni bodoh la cikgu,, dia pi cerai bini dia yang kaya tu..

ambe yang dengar terbuntang bijik mata..
pastu dia cerita lak kisah abg dia yang sulong suka angkat tangan ngan bini dia..
tambah dia lagi.. sambil dengan gayanya menceritakan bahawa hebatnya abangnya men'drift' kereta
dalam hati ambe.. patutlaa tangan engkau berbalut sebelah.. baru pas excident moto..
hebat..

selepas dia bercerita ambe terus memberi nasihat tanpa dia sedar??
bagaimana?
ambe timbulkan persoalan dalam diri dia..
Nanti bila awak dah kawin.. camne awak nk didik anak2 dan isteri awak.
lantas jawapan yang sempoi..
Alah lempang aje kalau buat salah... tak pon cerai dengan talak tiga...
uish.. pengsan biawak dengar..
lantas.. ambe katekan.. itu jwapan org yang dalam hatinya tak ada lapisan agama
seharusnya didik isteri dengan baik dan dengan didikan agama
pakai tudung, solat n buat baik..
bukannya lempang, cerai atau kurung dia dalam rumah..

Ambe bukan nak cakap ape.. bukan juga nak mengkritik..
tapi persekitaran anak-anaklah yang membentuk jati diri anak-anak
seandainya anak-anak dibesarkan dalam kelompok sebegitu..
bagaimana hatinya nak selembut sutera dan seputih kapas..


Comments

Popular posts from this blog

PARLIMEN DI MALAYSIA

Cabaran dan Perubahan Dasar Pendidikan

Kesan Permodenan keatas alam sekitar